loading...
آشپزخونه
احمد رضایی بازدید : 68 پنجشنبه 01 اسفند 1398 نظرات (0)
تاثیر دما بر شیرینی
طعم شیرین مواد در دما های مختلف متفاوت است.
شیرینی از رابطه‌ی مستقیم دما پیروی میکند.
بر این اساس هرچه دمای محصول (خوراکی) بیشتر باشد طمع شیرین بیشتر بر ذائقه حس میشود ؛ و هرچه دما پایین تر باشد کم تر طعم شیرین حس میشود

گز

طرز تهیه گز

از جمله سوغاتی های اصفهان می توان به گز در میان سوغاتی های بسیار فراوان این شهر زیبا اشاره کرد ، اصولا گز را از بازار ها و مغازه ها خریداری کرده اید اما این بار پیشنهاد ما به شما این است که گز را در خانه به عنوان شیرینی درست نمایید.

مواد لازم برای گز :

شکر : 250 گرم
گلوگز مایع:375 گرم
سفیده تخم مرغ : 5 عدد
گلاب مرغوب : 3 تا 4 ق غ
مفز دلخواه پسته ، بادام و یا فندق : 100 تا 150 گرم
آب : 3/4 پیمانه
آرد سفید : مقداری

طرز تهیه گز لقمه ای:

ابتدا مغزیجات مورد نظرتان را بر روی حرارت ، بدون روغن ،کمی تفت دهید تا برشته شوند و از خامی در بیایند.
در یک قابلمه مسی آب و شکر را مخلوط کنید و بر روی حرارت کم قرار دهید تا شکر حل شود و آب داغ شود.
ولی به جوش نیاید. (حتما روی حرارت شعله پخش کن بگذارید) بعد از حل شدن شکر گلوکز را اضافه کنید و با لیسک و یا قاشق چوبی خوب هم بزنید تا زمانی که شهد کشدار شود و به اصطلاح نخ بدهد.
در این فاصله سفیده تخم مرغ را هم با دور تند هم زن برقی آنقدر هم بزنید تا پف کند و حجمش دو برابر شود. بعد گلاب را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید.
باید مراقب باشید که شهد در حین هم زدن به جوش نیاید.
شهد را بین دو انگشت تست کنید تا به مرحله نخ دادن برسد ، یعنی بین دو انگشت کش بیاید.
وقتی شهد آماده شد ، مقداری از آن را داخل سفیده هم زده میریزیم تا هم دما شوند و بعد از کمی هم زدن همه سفیده را داخل قابلمه شهد میریزیم و به صورت پارویی مواد را هم میزنیم.

روش درست کردن شیرینی ماکارون


شیرینی ماکارون از جمله زیباترین شیرینی ها می باشد که متعلق به فرانسوی ها می باشد و یکی از نکات مثبت این شیرینی می توان به باز بودن دست انتخاب برای رنگ آن باشد ، بله شیرینی ماکارون را می توان در رنگ ها و اندازه های مختلف درست کنید.

ماکارون یک شیرینی فرانسوی است که در اصل با سفیده تخم مرغ و شکر درست می‌شود. از دیگر مواد لازم برای این شیرینی پودر شکر یا پودر قند، پودر بادام یا پودر بادام زمینی و رنگ خوراکی می‌باشد. معمولاً وسط این شیرینی با شکلات سفید، خامه یا مربا پر می‌شود. با وجود اینکه این شیرینی فرانسوی است نام آن به صورت تاریخی از لغت ماکارونی در ایتالیایی آمده‌است. این شیرینی به مشخصات کف و بالای صاف و درخشان پایه‌های ژولیده و ملایم و مرطوب مشهور است و به راحتی در دهان آب می‌شود.ماکارون در طعم‌های بسیار متفاوتی یافت می‌شود اگر چه به صورت سنتی طعم تمشک کوهی و شکلاتی داشته‌است اما اکنون در طعم‌های گل‌های مختلف، قهوه و کاپوچنو و توت فرنگی و غیره موجوداست.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ماکارون


بادام بدون پوست پودر شده 120 گرم
سفیده تخم مرغ 2 عدد حدود 60 گرم
وانیل درسته 1 عدد یا وانیل پودری مقداری
پودر قند 150 گرم
نمک کمی
مواد لازم با انتخاب شما :

پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
رنگ زرد 10 قطره
پسته پودر شده 2 قاشق غذا خوری
وانیل درسته 1 عدد یا وانیل پودری مقداری
رنگ سبز 10 قطره
پودر نارگیل 2 قاشق غذا خوری
رنگ قرمز 10 قطره


طرز تهیه ماکارون


بادام را آسیاب کنید و از الک رد کنید تا کاملا حالت پودر باشد. بعد سفیده تخم مرغ را به همراه کمی نمک با هم زن برقی خوب هم بزنید و بعد پودرقند را کم کم به آن اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا کاملا پف کند و سبک شود.سپس پودر بادام را به سفیده اضافه کنید و با چنگال در حد مخلوط شدن هم بزنید تا پف سفیده نخوابد.برای رنگ های مختلف باید از رنگ های خوراکی مجاز استفاده کنید مثلا برای رنگ قهوه ای باید پودر کاکائو الک شده را روی سفیده بریزید و با مفتول یا چنگال هم بزنید.تا رنگ ماکارون ها شکلاتی شود.

برای رنگی کردن ماکارون ها باید مایه آماده شده را به چند قسمت تقسیم کنید و با رنگ های مختلف مخلوط کنید .

کف دو عدد سینی را با کاغذ پوستس بپوشانید و مایه ماکارون را داخل قیف با ماسوره گرد بریزید و یا سر قیف یا همان ماسوره را به اندازه 8 میلی متر ببرید و با فاصله خمیر ها را به اندازه یک سکه 500 تومانی روی کاغذ بریزید طوری که قطر هر ماکارون بعد از پخت دو و نیم سانتی متر بشود.و به همین ترتیب تمام دو سینی را پر کنید. بهتر است وقتی تمام سینی پر شد دو طرف سینی را بگیرید و چند بار سینی را آرام به زمین بکوبید تا خمیر در سینی پخش شود و در واقعه شره کند.

سینی های پر شده را در فر 149 درجه سانتی گراد و یا 300 درجه فارنهایت به مدت 10 الی 15 دقیقه قرار دهید تا ماکارون ها پف کنند و بپزند. بعد از اینکه از فر خارج کردید اجازه دهید تا کاملا سرد شوند.

مواد میانی شیرینی ماکارون

کره بدون نمک 4 ق غ
پنیر خامه ای 1/2 پیمانه
آب نبات نعناع 1/4 پیمانه


کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود سپس با هم زن دستی آن را هم بزنید تا نرم نر م شود بعد پنیر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا باهم مخلوط شوند. آب نبات ها را بکوبید تا کاملا پودر شوند وتکه ای درشت از آن نماند. بعد پودر آب نبات را به کره و پنیر مخلوط شده اضافه کنید و کاملا در هم مخلوط کنید . مواد آماده شده را داخل قیف بریزید و سر قیف را سوراخ کوچکی ایجاد کنید . ماکارون ها را برگردانید و از مواد به مقدار مناسب روی قسمت صاف و درونی ماکارون ها بریزید و ماکارون دومی را رویش قرار دهید.

و تا موقعی که بخواهید سرو کنید در یخچال و یا جای خنک نگهدارید. البته ماکارون ها را نمی توان بیشتر از 2 روز نگهداری کرد .ولی میتوان در یک ظرف در بسته و در لابه لای کاغذ پوستی در فریزربه مدت 1 تا 2 هفته نگهداری کنید.


 


مواد لازم شیرینی گردویی


زرده تخم مرغ:4 عدد بزرگ
شکر یا پودر قند :½ پیمانه
وانیل :¼ قاشق چایخوری
گردو:½ 3 پیمانه خرد شده
رنده پوست لیمو:¼ قاشق چایخوری ( پوست 1 لیمو)


شیرنی پفکی

شیرینی گردویی پفکی



طرز تهیه شیرینی گردویی


ابتدا تخم مرغ ها را بشکنید و زرده و سفیده را از هم جدا کنید. شکر یا پودر قند را به زرده اضافه کنید و با هم زن برقی خوب بزنید.

حدودا 12 تا 15 دقیقه ای زمان میبرد تا مواد سفید و کشدار شوند.

درادامه گردو، رنده پوست لیمو و وانیل را افزوده و مواد را هم بزنید تا مخلوط شوند. فر را با دمای 160 درجه روشن کرده و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و چرب نمایید.

با یک قاشق از مایه شیرینی بردارید و با فاصله داخل سینی بریزید، سینی را برای 10 دقیقه در فر قرار دهید تا شیرینی ها پخته و برشته شوند.


 

طرز تهیه شیرینی نسکافه ای

مواد لازم برای شیرینی نسکافه ای

آرد

کره

نشاسته

پودرقند

گردو ریز خرد شده :نصف لیوان

ذرت

نسکافه

وانیل

آب جوش

 

شیرینی نسکافه ای

موادلازم برای گاناش

شکلات تخته ای :30 گرم

خامه صبحانه :یک قاشق غذاخوری

مغز بادام:به میزان لازم

پودر پسته :مقداری

طرز تهیه شیرینی نسکافه ای :


ابتدا کره را که در دمای محیط قرار دادیم تا نرم شود را داخل کاسه ای میریزیم . بعد پودر قند را روی کره الک میکنیم و هم میزنیم.

بعد با همزن برقی 5 تا 7 دقیقه آنها را کاملا مخلوط میکنیم تا پف کنند و رنگشان روشن شود.

بعد زرده تخم مرغ و وانیل را به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر هم بزنید تا زرده کاملا با مواد مخلوط شوند.

نسکافه را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و کاملا حل کنید. بعد به همراه گردو به مواد اضافه کنید و با قاشق خوب هم بزنید.

سپس آرد را به همراه بیکینگ پودر از روی الک به مواد شیرینی اضافه کنید و هم بزنید. اول با قاشق مواد را مخلوط کنید و بعد هم کمی با دست ورز دهید تا حالت خمیری بگیرد.

اگر خمیر خیلی شل بود یک تا دو قاشق آرد به آن اضافه کنید ولی آرد نباید بیشتر از این مقدار شود.

خمیر آماده شده را داخل کیسه فریزر قرر دهید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

بعد از یک ساعت استراحت خمیر ، آن را از یخچال خارج کنید و با نصف کنید. سپس نصف خمیر را داخل کاغذ روغنی قرار دهید و با وردنه ورز دهید تا به ضخامت 3 میلی متر باز شود.

سپس با قالب های دلخواه شیرینی را قالب میزنیم و با کمی فاصله داخل سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده میچینیم .

بقیه خمیر را هم به همین شکل قالب میزنیم .

فر را با حرارت 150 درجه سانتی گراد از قبل روشن میکنیم تا گرم شود. بعد شیرینی ها را به مدت 10 دقیقه داخل فر قرار میدیم تا پخته شوند.

وقتی کنارها و زیر شیرینی تغییر رنگ داد از فر بیرون بیاورید و اجازه دهید تا شیرینی ها خنک شوند.

برای تزیین شیرینی از مقداری گاناش استفاده میکنیم.

شکلات کاکائویی و یا سفید را داخل ظرفی بریزد و بر روی حرارت آب ذوب کنید و مقداری خامه به آن اضافه کنید و هم بزنید تا روان شود.

بعد تا گرم است داخل قیف میریزیم و بر روی شیرینی ها تزیین میکنیم . میتوانید روی شیرینی را با بادام و یا پودر پسته و یا هر مدلی که دروست دارید تزیین کنید.

 

بعد از اینکه شکلات ها خنک شد و خودش را گرفت ، شیرینی ها را داخل ظرف مورد نظرتان بچینید.


مواد لازم برای تهیه شیرینی پادرازی:

 

 آرد گندم..............................................  70 گرم

آرد برنج ............................................... 65 گرم

آرد نخودچی....................................... 70 گرم

روغن جامد......................................... 125 گرم

 پودر قند............................................ 80 گرم

تخم مرغ ............................................ 1 عدد

شربت یا عسل................................... 1 ق چای‌خوری

پودر هل.............................................. نصف ق چای‌خ

 

مواد لازم برای رومال شیرینی پادرازی:

 

زرده تخم مرغ ....................................... 1 عدد

زعفران دم‌کرده.......................................  نصف ق چای‌خوری

پودر قند  ................................................  1 ق چای‌خوری

کنجد......................................................... به مقدار دل‌خواه

 

طرز تهیه شیرینی پادرازی مخصوص نوروز:

 

*** برای تهیه این شیرینی ابتدا باید تخم مرغ را با چنگال هم بزنید تا از لختگی دربیایدپودر قند و عسل را به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوطی یکنواخت حاصل شود.

   

*** روغن جامد را کمی با همزن دستی بزنید تا باز شود و بعد آردها را یکی یکی اضافه کنید و حدود ده دقیقه به همزدن ادامه دهید تا مایه کرم رنگ و چسبنده‌ای حاصل شود.

   

*** حالا مخلوط تخم مرغ را اضافه کنید و درحد مخلوط شدن مواد را هم بزنید. مواد را به دو قسمت تقسیم کرده و به یک قسمت  پودر هل اضافه کرده و دیگری را ساده یا با پودر زنجبیل مخلوط کنید.

   

*** خمیر در این مرحله چسبناک است اما نگران نباشید.هرکدام را جداگانه داخل کیسه فریزری قرار داده و کمی صاف کنید و برای چندساعت یا ترجیحا به مدت  یک شب داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

   

*** بعد از استراحت، فر را با دمای 180 درجه روشن کنید و خمیر را روی سطح آردپاشی‌شده کمی ورز دهید.خمیر را به ضخامت چهار الی پنج میلی متر باز کنید و با قالب شیرینی زبان، قالب بزنید و به سینی فر منتقل کنید.

   

*** مواد رومال را مخلوط کرده و با برس روی شیرینی‌ها  بمالیدروی شیرینی‌ها را با پشت چنگال خط بیندازید و کمی کنجد بپاشید و سینی را داخل فر گرم شده قرار دهید.

   

*** حدود ده تا پانزده دقیقه برای پخت این شیرینی کافی است.شیرینی پادرازی خوشمزه و خوش عطر شما حاضر است. شما می‌توانید با کاهش دمای فر تا 165 درجه سانتی‌گراد، مدت زمان پخت را تا 20 دقیقه نیز افزایش دهید.

 


 

مواد لازم:

 

 

روغن جامد (اصیل).............................................. 3 پیمانه ( 450 گرم)

پودر قند (الک شده) ...........................................3 پیمانه ( 345 گرم)

وانیل شکری.......................................................... یک چهارم قاشق چای خوری

آرد گندم (الک ­شده)............................................. 1 کیلوگرم

پوست لیموترش (رنده شده).............................. 1 قاشق چای خوری

شکلات (ذوب شده) ............................................ مقداری برای تزیین

 

طرز تهیه:

 

*** فر را روی حرارت 175درجه سانتی ­گراد ( 350 درجه فارنهایت) از 10 دقیقه قبل تنظیم کنید؛

 

*** روغن را در ظرفی گود ریخته و با همزن برقی هم زده تا نرم شود. سپس پودر قند و وانیل را به تدریج و طی چند مرحله با الک به مواد افزوده، مایه را با همزن برقی هم زده تا لطیف و یکدست شود؛

 

*** آرد را به تدریج با الک به مایه بالا افزوده، با همزن برقی مخلوط کرده، رنده پوست لیموترش را نیز افزوده سپس خمیر را از ظرف خارج کرده با دست ورز دهید تا خمیر نرم و یکدستی به دست آید (اگر خمیر به دست چسبید، مقداری آرد مازاد بر دستور بیفزایید)؛

 

*** خمیر را در کیسه فریزر قرار داده و به مدت 30 دقیقه در یخچال استراحت دهید؛

 

*** سپس خمیر را با دست فرم داده و در سینی شیرینی پزی با لبه کوتاه و ابعاد 40×30 سانتی متری، چیده و در طبقه وسط فر گرم شده قرار دهید؛

 

*** شیرینی ها را پس از پخته شدن، به مدت سه تا چهار ساعت بگذارید بمانند تا سرد شوند؛

 

*** سپس دو طرف شیرینی های مینیاتوری را به شکلات ذوب شده آغشته کنید.

منبع : matlabak

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 34
  • بازدید سال : 643
  • بازدید کلی : 2,292